woensdag 26 augustus 2009

Kijk maar in de Zuiderlucht van september!


Niet vegetarisch

door Duncan Liefferink
Dit voorjaar bracht Eric Kusters (1965) samen met twee andere portretschilders een halve dag door met Neelie Kroes. De schilders gingen een paar weken aan het werk, waarna Neelie het portret mocht uitkiezen dat haar het beste beviel. Dit alles voor het programma ‘Sterren op het doek’ van omroep MAX.
Kusters werkt in een zeer gedetailleerde, haast hyper-realistische stijl en zijn portret leek uitstekend. Heel knap, maar Kusters deed meer. Hij situeerde Neelie boven de wolken met in haar hand drie speelkaarten: drie heren. Na twee scheidingen eenzaam aan de top beland is ze immers omringd door heren, aldus Kusters, ze speelt met ze, ze heeft ze allemaal in de hand. Allemaal, behalve één. Niet toevallig is het de hartenheer die ontbreekt in het waaiertje in haar hand. Scherp en raak. Neelie aarzelde niet en koos het werk van Kusters.
Het portret van mevrouw Kroes is typerend voor Kusters’ werkwijze. “Een goed schilderij vertelt een verhaal”, zegt hij.
Op een tentoonstelling in het nieuwe, fraai verbouwde pand van Norbert Dabekaussen Kunst in Sittard is te zien dat Eric Kusters naast portretten – overigens meestal van minder bekende mensen en bij gelegenheid zelfs van huisdieren – ook vrijer werk maakt. Het heeft een magisch-realistische inslag en ook hierin speelt symboliek een belangrijke rol. Op een min of meer autobiografisch schilderij geeft hij zichzelf weer als ledenpop die van aanzienlijke afstand gadeslaat hoe een zwaan uit een ei wegvliegt, een verbeelding van de geboorte van zijn zoon.
Op dit moment werkt Kusters aan een serie ‘Gerechten’. Het zijn bijna-stillevens van de benodigdheden voor klassieke recepten. Bijna, want een deel van de ingrediënten leeft nog: een canard à l’orange in spe probeert te ontsnappen van een tafel met sinaasappels en cognac, bij een lijdzaam in de verte kijkende koe prikken de vorken al in het achterwerk. “Dit soort recepten is lekker, maar tegelijkertijd beestachtig”, zegt Kusters laconiek. “Nee, ik ben niet van plan vegetarisch te gaan schilderen. Juist het feit dat het levende dieren zijn geeft spanning aan het schilderij.”
Kusters heeft een achtergrond als illustrator in de reclamewereld. Hij weet hoe hij een pakkend beeld op moet bouwen. Gecombineerd met zijn technische virtuositeit en zijn vermogen de meeste uiteenlopende stoffen en materialen in verf te vangen, levert dat flitsende schilderijen op. Toch is het geen vluchtig werk. De betekenissen en associaties die erin verscholen liggen, maken dat je blijft kijken.
Schilderijen van Eric Kusters. Norbert Dabekaussen Kunst, Sittard, tot eind september. Zie http://art.dabekaussen.nl.
[414 woorden]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten