vrijdag 26 maart 2010

Mailtje van Jaap aan Renée

haha, wat stom!!!
ja ik wordt natuurlijk dagelijks aangesproken door allemaal onbekende vrouwen...

Renee da's toevallig ik kwam net een mailtje van david tegen dat ik aan een paar collega's en vrienden heb doorgestuurd. Met die collega's vorm ik de 'koala's', kansarme, ongeschikte, ambitie-loze adviseurs. Het is een alter ego dat we soms inzetten om hard te kunnen lachen om de fanatieke consultancy sfeer. Het mailtje van David past daar mooi in:

""""""""""
Lieve Jaap, heb je het soms ook zo druk? Wat jij nodig hebt is een 'Handig Gedaan Hans Berger' moment. Zie hieronder een wervend tekstje over een geweldig boek, zo'n boek waar je echt wat mee kan, vooral jij.

kus
David
""""""""""
De wasmachine moest gerepareerd, dat wist Hans Berger ook wel. Maar Hans Berger had andere dingen aan zijn hoofd. Dus belde hij Bert Kraaijenhoff. 'Bert', sprak Hans Berger stellig, 'jij bent monteur. Jij bent handig. Ik zit hier met een wasmachine die het niet meer doet. Kom jij die nou eens even repareren'.

In deze situatie zien we hoe iemand die het al druk genoeg heeft, Hans Berger, iemand anders opzadelt met een kutklusje waar hij zelf geen tijd voor heeft. Dat is wat we in dit boek noemen: 'Handig gedaan Hans Berger'.

Nog een voorbeeld:
Hans Berger is geen held als het gaat om het installeren van elektrische apparaten. Maar het dochtertje van zijn buurman, Minke van der Veulen, is bijzonder handig met die dingen. Dus belt Hans Berger, gezeten naast de ongeopende doos van zijn nieuwe DVD-recorder, zijn buurman: "Zeg Kees, Minke kan mij vast wel even helpen met mijn DVD recorder. Ze is woensdagmiddag vrij. Ik ben er dan niet maar jij hebt de sleutel en ik streep wel aan in de televisiegids welke programma's ik wil opnemen."

Hans Berger kent zijn eigen grenzen en gaat niet lopen kutten met een apparaat, wat hem uren zou gaan kosten: hij vraagt iemand, Minke van der Veulen, het apparaat aan te sluiten en in te stellen. Ook weer: 'Handig gedaan, Hans Berger.'

Drs. Werner Stolzheim weet als geen ander dat iedereen wel eens behoefte heeft aan zo'n Handig Gedaan Hans Berger – moment. Want het leven is al druk genoeg. Drs Werner Stolzheim heeft een methode ontwikkeld om u snel en efficiënt deze techniek (of 'tactiek' zo u wilt) bij te leren. De methode, een doordacht afschuifsysteem, bestaat uit smoesjes, werkweigeringen, niet-thuis-gevingen en gebiedende wijzen die met een bepaalde ritmische regelmaat in uw dagelijks leven moeten worden toegepast: zie het als de mantra voor de drukbezette mens.

Nog enkele voorbeelden van Hans Berger-zinnen die u kunt gebruiken:

'Laat jij dat anders even doen.' (hoofdstuk 8: Delegeren voor gevorderden)

'Ik laat Albert Smelink wel vragen of Gerard Tuinder jou mijn boodschappenlijst wil sms-en.' (uit het hoofdstuk Boodschappen doen met Hans Berger)

'Zeg als jij toch zo die pizza komt bezorgen, kun je dan niet meteen even langs de Albert Heijn?' (uit het hoofdstuk Boodschappen doen met Hans Berger)

Het cursuspakket kost €1289,90 en is te bestellen bij Whaldorff, Bayern Munchen Wupertall im Essen. U kunt het ook door iemand anders voor u laten bestellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten