zondag 12 september 2010

Niet echt komisch

Met mijn moeder gaat het minder. Sinds een paar maanden lijkt het alsof ze sneller dement wordt dan je zou willen. Inmiddels is ze 88 jaar en woont nog steeds op haar eigen houtje. Met zorg van broers en zussen en ook de thuiszorg lijkt het wel te gaan. We moeten wel iets regelen binnenkort, maar dat stellen we met z'n allen uit lijkt het wel. Dat geeft ook niet. Ze steekt de boel niet in de fik en laat niets aanbranden. Dat laatste komt omdat ze beneden in het restaurant gaat eten en het eerste komt omdat er geen lucifers zijn. Ach, het is ook weer lullig om te zien, vooral omdat ze zelf zo goed weet dat er dingen in haar hoofd zijn veranderd en niet alles op een rijtje heeft. Ze praat regelmatig over een lint waarlangs het gebeurd. Een verhaal van de pastoor, die dat zelf vast niet weet. Lullig is als ze je een verhaal begint te vertellen dat mijn vader iemand naar Frankrijk heeft gebracht om Frans te leren en dat dat zo goed gegaan is en Lebon hem daarom geld heeft gegeven om naar Lourdes te gaan en vandaar een beeldje met Lourdeswater heeft meegebracht wat ze nu nog steeds heeft. Wie is dat dan. vraag ik. Dat weet ik niet zegt ze, maar ik kom er wel op zo meteen. De details van het verhaal kloppen, maar liggen jaren uiteen en gaan over mij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten